X

Для доступу до архівного номеру журналу введіть, будь ласка, Вашу електронну адресу

Введіть ваш Email

X

Підписка на електронну версію журналу "Сучасна фармація"


Введіть ваше ім'я


Введіть ваше прізвище


Введіть вашу спеціальність


Введіть вашу спеціалізацію















Введіть ваш Email


Введіть ваш телефон

Телефон повинен містити код країни

наприклад: +380 99 999 9999


Введіть Область/місто/селище, де ви проживаєте


Введіть ваше місце роботи


Використання нейроадаптогенів КОГІВІС® і СІЛЕНТА® для гармонізації нервової системи у дітей

Важливою і незабутньою подією у житті кожної родини є початок шкільного життя дітлахів. На жаль, цей період пов’язаний не тільки із приємними і захопливими моментами підготовки до школи і знайомства з новими друзями, але й і з тривогами і труднощами, які повинні подолати як самі школярі, так і їх батьки.

 

Більшість батьків помічають, що зміна дитиною статусу дошкільняти на статус першокласника, учня початкових класів — на учня середніх, перехід в іншу школу або інший клас, а також нові умови навчання у звичній школі викликають суттєві складнощі у дітей і потребують тривалого часу на звикання і пристосування.

Психологи пояснюють, що початок шкільного життя спричиняє потужний психоемоційний вплив на нервову систему дитини, яка є ще повністю не сформованою і продовжує дозрівати. Труднощі у дітей виникають через перехід на новий режим дня, потребу дотримуватися шкільних правил і вимог, необхідність побудови стосунків із однокласниками, збільшення розумового і фізичного навантаження. Складнощі із адаптацією у школярів останнім часом значно посилюються у зв’язку зі зниженням віку першокласників, новими програмами навчання, використанням дистанційної форми.

За даними психологів, адаптація дитини до шкільних умов потребує від 6–8 тижнів до шести місяців, а іноді навіть більше. У частини дітей труднощі зі шкільною адаптацією без належної уваги і підтримки з боку батьків, вчителів і лікарів призводять до нездатності засвоїти шкільну програму, втрати інтересу до навчання, розвитку страху перед школою, розладів поведінки. Діти стають замкненими у собі, уникають контактів із дорослими й однолітками. У них спостерігаються розлади сну, втрата апетиту, погіршення настрою, зростання внутрішньої напруги, скованість рухів, постійні сльози і хвороблива потреба в захисті дорослою людиною [1].

Шкільні проблеми на фоні загального високого рівня тривожності у суспільстві, розладів сім’ї та у стосунках з однолітками стають причиною тривалого стресу у дітей, який, у свою чергу, викликає перенапруження механізмів адаптації нервової системи і навіть може спричинити їх зрив [1].

Постійний стрес має негативні наслідки на здоров’я дитини, він виснажує її вразливу нервову систему і порушує баланс в організмі біологічно активних речовин, які беруть участь у процесах збудження і гальмування. Тривалий стрес не проходить безслідно: він призводить до зниження стійкості організму до різних захворювань, розладів вегетативної нервової системи, розвитку реакцій з боку серцево-судинної системи тощо.

 

 

Як же захистити і підтримати нервову систему дитини та уникнути психологічних і соціальних проблем, які можуть поставати при адаптації школярів до нових умов?

Як відомо, злагоджена робота нервової системи забезпечується завдяки урівноваженню процесів збудження і гальмування. Оптимальний перебіг цих процесів у дитини залежить від регулярного постачання нервової системи необхідними вітамінами і нутрієнтами у достатній кількості. За умов психоемоційного напруження, організм дитини швидко витрачає запаси корисних вітамінів і амінокислот. Крім цього, нестача речовин, які беруть участь у процесах збудження і гальмування, може виникати внаслідок інфекційних захворювань, порушення процесів всмоктування у шлунково-кишковому тракті, нераціонального харчування (зловживання фастфудом і газованими напоями, використання дієт з метою схуднення тощо).

Ще на початку XX ст. ученими-фізіологами — О. Леві, О.П. Самойловим і Г. Дейлом — виявлені хімічні сполуки, які передають електрохімічний імпульс від однієї клітини до іншої, які згодом отримали назву нейромедіаторів або нейротрансміттерів.

Знання про роль нейромедіаторів в організмі та їх вплив на процеси збудження і гальмування, які накопичувалися упродовж десятиліть наукових досліджень, зацікавили італійських вчених дослідного центру Perrery Farmaceutici.

Враховуючи важливість зменшення впливу негативних факторів на нервову систему дитини, учені компанії Perrery розпочали пошук оптимальної комбінації речовин, які б усували наслідки цього впливу і допомагали поповнювати дефіцит нейромедіаторів, що беруть участь у процесах гальмування і збудження.

 

Результатом цього пошуку стало створення лінійки нейроадаптогенів — Когівіс® і Сілента®, які містять у своєму складі необхідні вітаміни, амінокислоти і коферменти для швидкої, якісної і безпечної допомоги у відновленні нестачі корисних для нервової системи речовин.

 

КОГІВІС® УСУВАЄ ДЕФІЦИТ РЕЧОВИН, ЯКІ БЕРУТЬ УЧАСТЬ У ПРОЦЕСАХ ЗБУДЖЕННЯ

При виснаженні в організмі запасів нейромедіаторів, які беруть участь у процесах збудження, у дитини переважатимуть процеси гальмування. Проявами цього стану є загальна слабкість, підвищена стомлюваність, вередливість, порушення здібності до навчання і здатності запам’ятовувати нову інформацію, затримка розвитку мовлення. Ці ознаки супроводжують синдром дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ), когнітивні порушення, затримку розумового і фізичного розвитку, розлади вегетативної нервової системи за типом ваготонії [1].

За даними літературних джерел, СДУГ зустрічається у 3–7 % дітей у США, частіше у хлопчиків. Цей синдром часто поєднується із шкільною дезадаптацією, депресією, тривожністю, адитивною поведінкою. У 30–80 % дітей він зберігається й у дорослому віці [2].

При переважанні у нервовій системі процесів гальмування доцільно призначати нейроадаптоген Когівіс®.

 


У 5 мл сиропу Когівіс® міститься:

• 35 мг аспарагіну;          • 32,5 мг глютаміну;         • 35 мг DL-фосфосерину;        • 0,75 мг вітаміну В6.


 

Аспарагін — амід аспарагінової кислоти, одна із двадцяти амінокислот, що входять до складу білків. Аспарагін бере участь у синтезі сечовини й піримідинових основ, а також переамінуванні амінокислот. Він є стабілізатором нервових процесів, допомагає захистити центральну нервову систему, перешкоджаючи надмірному збудженню і гальмуванню, тим самим нормалізує нервові процеси в організмі.

При дефіциті (іноді генетично обумовленому) в організмі певного ферменту (синтетази аспарагіну) виникає нестача аспарагіну і порушується діяльність мозку [3]. Доведено, що рівень аспарагіну суттєво знижується у плазмі і крові пацієнтів із великим депресивним розладом [4].

 

Глутамін — найпоширеніша вільна амінокислота в організмі людини, вміст якої становить близько 20 % від загального вмісту амінокислот. Зниження вмісту цієї амінокислоти може впливати на функцію всіх органів, особливо мозку. Добова потреба у глутаміні становить 16 г, але при стресі вона зростає до 18–22 г [2].

Глутамін містить два атоми азоту, завдяки чому є джерелом для синтезу в організмі інших амінокислот: аланіну, аспарагінової кислоти, фосфосерину.

Глутамін є попередником головних збуджуючих та інгібуючих нейротрансмітерів мозку, таких як гамааміномасляна кислота (ГАМК) і глутамінова кислота (глутамат) [5]. Глутамінова кислота покращує мозкову діяльність і розумову активність.

Глутамін також відіграє ключову роль у регулюванні синтезу глутатіону — трипептиду, який забезпечує антиоксидантний захист нейронів. Додаткове введення в організм глутаміну є важливим для лікування нейродегенеративних захворювань [6].

 

DL-фосфосерин міститься у мембранах всіх клітин організму, а найбільше — у клітинах головного мозку. Доведено, що DL-фосфосерин бере участь у процесах активації, регенерації і вивільнення нейротрансміттерів, знижує вироблення гормону стресу кортизолу, чинить нейропротекторну і енергетичну дію [2].

 

Вітамін В6 відіграє важливу роль в обміні речовин, у тому числі амінокислот, а також необхідний для нормального функціонування центральної і периферичної нервової системи, його вміст в організмі швидко зменшується при стресі. Він володіє антиоксидантними властивостями, бере участь у регулюванні клітинного транспорту кальцію, захищає від нейротоксичності.

Результати недавніх експериментальних досліджень довели, що Вітамін В6  чинить антитривожну дію [7]. Його вживання пов’язують із кращим запам’ятовуванням сновидінь [8].

 

Експериментально і клінічно доведено, що компоненти препарату Когівіс® сприяють розвитку мозку; забезпечують синтез білків, нуклеотидів, нейтромедіаторів, глутатіону тощо; впливають на оксидативний стрес у центральній нервовій системі, зокрема, у гіпокампі [2].

У сукупності всі компоненти сиропу Когівіс® чинять м’яку стимулюючу і тонізуючу дію на нервову систему, підвищують розумову і фізичну працездатність, сприяють відновленню процесів збудження, створюють умови для протидії інтенсивному і тривалому стресу [2].

 

Нейроадаптоген Когівіс® використовується при:

  • астено-невротичному синдромі;
  • синдромі дефіциту уваги з гіперактивністю;
  • когнітивних порушеннях;
  • затримці мовного і фізичного розвитку.

Когівіс® рекомендований дітям віком від трьох років і дорослим, режим дозування залежить від віку пацієнта.

Тривалість курсу прийому Когівісу® становить 10 днів, через 20 днів його рекомендується повторити для досягнення кращих клінічних результатів.

 

СІЛЕНТА® УСУВАЄ ДЕФІЦИТ РЕЧОВИН, ЯКІ БЕРУТЬ УЧАСТЬ У ПРОЦЕСАХ ГАЛЬМУВАННЯ

При нестачі речовин, які беруть участь у процесах гальмування, у нервовій системі переважають процеси збудження. Малеча стає гіперактивною й емоційно нестабільною, можливі неврози і неврозоподібні стани. Дитину непокоять нервові тики, порушення сну (у тому числі із нічними мареннями і порушенням засинання), головний біль, відчуття серцебиття і поколювання у ділянці серця. Може розвиватися вегето-судинна дистонія за типом симпатикотонії [1].

Для ефективного і безпечного усунення цих проявів необхідне застосування нейроадаптогену Сілента®, у 5 мл якого міститься:

  •      50 мг амінокислоти L-триптофан;
  •      30 мг магнію;
  •      80 мг екстракту квіток ромашки;
  •      50 мг екстракту листя меліси;
  •      20 мг екстракту суцвіття липи широколистої.

 

Амінокислота L-триптофан є природним попередником серотоніну, який бере участь у синтезі речовини, що підвищують стійкість нервової системи до стресу, він впливає на метаболізм триптофану у різних структурах головного мозку. Проведеними дослідженнями встановлено, що прийом L-триптофану перешкоджає підвищенню рівня глюкози в плазмі крові на фоні стресу, проявляючи гіпоглікемічний ефект.

Важлива роль у забезпеченні процесів навчання і пам’яті належить глутаматергічній системі, робота якої інтенсивно досліджується з метою створення нових ліків. Магній чинить нейропротекторну дію завдяки анагоністичному впливу на глутаматні рецептори, блокуючи надходження іонів кальцію у клітину [9].

 

Триптофан є незамінною амінокислотою і джерелом утворення нікотинамідних коферментів, а також мелатоніну, який посилює заспокійливу дію магнію.

Екстракти лікарських рослин сприяють седативному і снодійному ефекту Сіленти®.

У комплексі L-триптофан, магній, екстракти лікарських рослин, що входять до складу сиропу Сілента®, чинять м’яку седативну і м’яку антидепресивну дію, знижують нервово-м’язове збудження, забезпечують спазмолітичну дію, сприяють відновленню процесів гальмування. Це створює умови для оптимального функціонування нейронів і розвитку когнітивних функцій [9].

 

Нейроадаптоген Сілента® рекомендований при:

  • неврозах і неврозоподібних станах;
  • психомоторному збудженні;
  • вегето-судинній дистонії;
  • порушенні сну і безсонні (зокрема, при нічних страхах і порушенні засинання).

Тривалість курсу прийому Сіленти® становить 14 днів, його рекомендується повторити через 2 тижні для досягнення кращих клінічних результатів.

 

Перевагами нейроадаптогенів Когівіс® і Сілента® є:

  • природне походження;
  • відсутність у складі продуктів хімічного синтезу;
  • відсутність етилового спирту, що особливо важливо при вживанні ліків дітьми;
  • можливість безпечного поєднання із будь-якими психотропними препаратами, у тому числі з антидепресантами;
  • короткий курс прийому.

 

БЕЗПЕЧНІСТЬ І ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ СИРОПІВ КОГІВІС® І СІЛЕНТА®  У ДИТЯЧІЙ ПРАКТИЦІ

У ході дослідження за участі 58 дітей віком 6–9 років із діагнозом «вегетативна дисфункція», які отримували диференційовано, залежно від клінічних проявів, препарати Когівіс® (І група — 28 дітей) по 5 мл 2 рази на добу або Сілента® (ІІ група — 30 дітей) по 10 мл 2 рази на добу як монотерапію, встановлена відсутність будь-яких токсичних, алергічних або інших побічних проявів, що дозволяє віднести нейроадаптогени Когівіс® і Сілента® до групи високотолерантних засобів природного походження, які можуть успішно використовуватися в дитячому віці [10].

Після курсу прийому нейроадаптогенів Когівіс® і Сілента® у дітей з вегето-судинною дистонією зменшилася кількість скарг на головний біль, запаморочення та емоційну нестабільність, покращився сон, підвищилася працездатність. Діти практично перестали скаржитися на метеочутливість, відчуття браку повітря, непереносимість задушливих приміщень, закачування у транспорті.

За даними інструментальних методів обстеження, у дітей поліпшилися показники кровотоку у мозку, нормалізувалися процеси регулювання вегетативної нервової системи, відбулося урівноваження її парасимпатичного й симпатичного відділів.

 


Це важливо!
При переважанні у нервовій системі процесів гальмування і розладах вегетативної нервової системи за типом ваготонії доцільно розпочинати корекцію нейроадаптогеном Когівіс® (один курс на місяць до нормалізації вегетативного й психоемоційного стану).


 

Курс прийому нейроадаптогенів Когівіс® і Сілента® призвів до покращення психоемоційного стану дітей: зниження агресивності, імпульсивності, неуважності і тривожності; підвищення продуктивності діяльності; покращення настрою, сну й апетиту [10].

При переважанні процесів збудження і розладах вегетативної нервової системи за типом симпатикотонії рекомендовано призначати нейроадаптоген Сіленту®.

При наявності змішаних симтомів, якщо у дитини із ваготонією буде відмічатися гіперсимпатикотонічна реактивність, корекція повинна починатися з нейроадаптогену Сілента® з переходом на прийом Когівісу®. Залежно від ступеня вираженості вегетативних і психоемоційних порушень тривалість прийому нейроадаптогенів визначається індивідуально [10].

 

Комбіноване використання нейроадаптогенів Когівіс® і Сілента® при зміні поведінки у дітей, що викликана психоемоційною дезадаптацією

Велика кількість стресових факторів у школах і дитячих садочках, нові умови під час навчання (значні емоційні, розумові, фізичні і зорові навантаження) можуть призвести до психоемоційної дезапаптації дітей і виснаження їх нервової системи, що, у свою чергу, часто стає причиною зміни поведінки.
При цьому вранці дитина може виявлятися занадто слабкою і млявою, мати труднощі із прокиданням, протягом дня мати проблеми із концентрацією уваги, швидко втомлюватися і погано засвоювати навчальний матеріал, а надвечір ставати гіперактивною, дратівливою, занепокоєною і збудженою, скаржитися на безсоння.

У таких випадках психоемоційна дезадаптація протікає за змішаним типом, коли в організмі дитини виснажуються запаси нейромедіаторів, які беруть участь як у процесах збудження, так і у процесах гальмування.

Компенсувати нестачу цих речовин допоможе комбіноване використання нейроадаптогенів Когівіс® і Сілента®. При цьому вранці слід приймати Когівіс®, а ввечері Сіленту®.

 

Отже, застосування нейроадаптогенів Когівіс® і Сілента® допоможе усунути наслідки стресу і зробити нервову систему дитини більш стійкою до нього. Використання нейроадаптогенів Когівіс® і Сілента® поповнює дефіцит нейромедіаторів, що викликають процеси гальмування і збудження в організмі, усуває розлади центральної нервової системи й адаптує нервову систему дитини до дії негативних чинників.

 

Перелік використаних джерел

  1. Применение нейроадаптогенов (Когивис и Силента) при школьной дезадаптации детей — новые возможности эффективного и безопасного восстановления функций нервной системы ребенка. Здоров’я дитини. Том 13, № 8. http://www.mif-ua.com/archive/article/47025
  2. Хайтович М. В. Когнітивна дисфункція в дітей: можливості фармакологічної корекції із застосуванням комплексу амінокислот та вітаміну В6. Міжнародний неврологічний журнал. № 1 (103). С. 13–18.
  3. Ruzzo E.K. et al. Deficiency of asparagine synthetase causes congenital microcephaly and a progressive form of encephalopathy. 2013, Oct 16. 80(2). Р. 429–441.
  4. Ogawa S. et al. Plasma amino acid profile in major depressive disorder: Analyses in two independent case-control sample sets. Psychiatr. Res. 2018 Jan. 96. Р. 23–32.
  5. Jongkees B.J. et al. Influences of glutamine administration on response selection and sequence learning: a randomized-controlled trial. Rep. 2017. Vol. 7. Р. 2693.
  6. Chen J. et al. The impact of glutamine supplementation on the symptoms of ataxia-telangiectasia: a preclinical assessment. Neurodegener. 2016, Aug 18. 11(1). Р. 60.
  7. Walia V. et al. Anxiolytic-like effect of pyrido xine in mice by elevated plus maze and light and dark box: Evidence for the involvement of GABAergic and NO-sGC-cGMP pathway. Biochem. Behav. 2018 Oct. 173. Р. 96–106.
  8. Aspy D.J. et al. Effects of Vitamin B6 (Pyridoxine) and a B Complex Preparation on Dreaming and Sleep. Mot Skills. 2018 Jun. 125(3). Р. 451–462.
  9. Хайтович М.В. Безпечність застосування нейро-адаптогенів Когівіс і Сілента в педіатричній практиці. Здоров’я дитини. Vol.3 № 3. С.177–181.
  10. Квашніна Л. В., Майдан І. С., Ігнатова Т. Б. Можливі шляхи корекції порушень вегетативного гомеостазу в дітей молодшого шкільного віку. Здоров’я дитини. 2 Том. 14. № 6. С. 34–38.

 

Надія Бойко, лікар-невролог