X

Для доступу до архівного номеру журналу введіть, будь ласка, Вашу електронну адресу

Введіть ваш Email

X

Підписка на електронну версію журналу "Сучасна фармація"


Введіть ваше ім'я


Введіть ваше прізвище


Введіть вашу спеціальність


Введіть вашу спеціалізацію















Введіть ваш Email


Введіть ваш телефон

Телефон повинен містити код країни

наприклад: +380 99 999 9999


Введіть Область/місто/селище, де ви проживаєте


Введіть ваше місце роботи


Асоціація AMOMD™ проти запровадження державного цінового регулювання на медичні вироби на час дії карантину

30 березня 2020 року на позачерговому засіданні Верховної Ради України було прийнято низку Законів України, у тому числі Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)» (реєстраційний № 3275 від 29.03.2020, далі по тексту — Закон).

Асоціація «Оператори ринку медичних виробів» AMOMD™ (далі по тексту – Асоціація) як перше та єдине в Україні професійне соціально відповідальне об’єднання понад 70 національних виробників, імпортерів, дистриб’юторів та інших учасників ринку медичних виробів проаналізувала ключові зміни, внесені цим Законом, які напряму стосуватимуться діяльності операторів ринку медичних виробів, за результатами чого публічно інформує про таке.

Законом розширено повноваження Кабінету Міністрів України у сфері захисту населення від інфекційних хвороб шляхом внесення змін в Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб».

Так, Кабінет Міністрів України з урахуванням внесених Законом змін:

  • розробляє та затверджує перелік товарів протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню епідемій, пандемій, у тому числі поширенню коронавірусної хвороби (COVID-2019);
  • розробляє та затверджує перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість;
  • встановлює граничні ціни для оптової та роздрібної торгівлі товарами протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню епідемій, пандемій, у тому числі поширенню коронавірусної хвороби (COVID-2019), та/або товарів, що мають істотну соціальну значущість, з урахуванням постачальницько-збутової надбавки та граничної торговельної (роздрібної) надбавки.
  • встановлює під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, заборону скуповування та перепродажу за цінами, що перевищують встановлені граничні ціни для оптової та роздрібної торгівлі, з урахуванням постачальницько-збутової надбавки та граничної торговельної (роздрібної) надбавки товарів протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню епідемій, пандемій та/або товарів, що мають істотну соціальну значущість.

В прикінцевих та перехідних положеннях Закону зазначено, зокрема, наступні доручення Кабінету Міністрів України, які слід реалізувати протягом
тижня з дня набрання чинності цим Законом:

  • розробити та затвердити перелік товарів протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню епідемій, пандемій, в тому числі коронавірусної хвороби (COVID-19);
  • розробити та затвердити перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість;
  • забезпечити відповідно до вимог Закону України «Про ціни і ціноутворення» здійснення державного регулювання цін на лікарські засоби, товари медичного та протиепідемічного призначення, також товари, що мають істотну соціальну значущість;
  • прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону.

Відповідно до Закону України «Про ціни і ціноутворення», фундаментального нормативно-правового акту вищої юридичної сили, який визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення, державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом:
1) установлення обов’язкових для застосування суб’єктами господарювання:

  • фіксованих цін;
  • граничних цін;
  • граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди);
  • граничних нормативів рентабельності;
  • розміру постачальницької винагороди;
  • розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів);

2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.

Окремо слід зазначити, що Законом також внесено зміни щодо відповідальності у сфері ціноутворення.

  • В Законі України «Про ціни і ціноутворення» посилено рівень адміністративно-господарської санкції до суб’єктів господарювання за:
    ƒ надання уповноваженим органам недостовірних відомостей - штраф у розмірі 1000 (було 100) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
    ƒ невиконання приписів уповноважених органів або створення перешкод для виконання покладених на них функцій - штраф у розмірі 2000 (було 200) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
  • Внесеними Законом змінами до Кодексу України про адміністративні правопорушення до статті 165-2. Порушення порядку формування та застосування цін і тарифів:
    ƒ Порушення порядку формування, встановлення та застосування цін і тарифів, а також знижок, націнок, доплат до них - тягне за собою накладення штрафу на громадян 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - 150 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (було від 5 до 10 н.м.г.д. на посадових осіб).
    ƒ Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з правопорушень, зазначених в частині
    першій цієї статті, - тягне за собою накладення штрафу на громадян 150 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (було 10 – 15 н.м.г.д.).
    ƒ Дії, встановлені у частині першій цієї статті, вчинені під час карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, на товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню епідемій, пандемій, у тому числі поширенню коронавірусної хвороби
    (COVID-2019) та/або товарів, що мають істотну соціальну значущість, перелік яких визначений Кабінетом Міністрів України, якщо ціна перевищила у 1,2 рази рівень ціни визначений Кабінетом Міністрів України на такий товар тягне за собою накладення штрафу на громадян
    від 200 до 250 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від 250 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

На сьогодні, за інформацією Асоціації, вірогідні декілька сценарії розвитку подій, зокрема:

  • запровадження державного цінового регулювання шляхом обмеження націнки (запровадження градації по типу 5%-10%-15%);
  • запровадження державного цінового регулювання шляхом встановлення граничної ціни на таку продукцію.

Асоціація наголошує на ще й на тому, що Законом вносяться також зміни до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», який визначає правові та організаційні засади реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності.

Так, статтю 3, яка встановлює сферу регулювання та винятки, доповнено наступною підставою, а саме: дія Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» не поширюється на здійснення регуляторної діяльності, пов’язаної з прийняттям, у тому числі й актів, прийнятих з питань запровадження та здійснення заходів на період здійснення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України.

Як наслідок, на думку Асоціації, проекти підзаконних нормативно-правових актів, які прийматимуться Урядом України на виконання цього Закону та інших «прокоронавірусних» будуть прийняті легітимно без проходження публічного громадського обговорення, без виваженої та взагалі будь-якої підготовки аналізу регуляторного впливу та економічного прогнозу впливу, без відстеження результативності регуляторного акту тощо.

Асоціація всіляко підтримує зусилля Уряду України та української влади у боротьбі з поширенням хвороби серед населення України та вважає це однією з найбільш пріоритетних задач Уряду на даний момент.

Зі свого боку, Асоціація вживає усіх можливих заходів для учасників ринку щодо розвитку ситуації та консолідації зусиль представників ринку у боротьбі з пандемією, а її члени – для безперебійного постачання до аптек та закладів охорони здоров’я необхідних медичних виробів, засобів індивідуального захисту, дезінфекційних засобів для виявлення, попередження та лікування хвороби.

Декларуючи дані наміри, 26 березня 2020 року президент Асоціації Павло Харчик підписав з Урядом України та Мінекономіки України Меморандум щодо посилення взаємодії між Кабінетом Міністрів України і виробниками, імпортерами та дистриб’юторами засобів індивідуального захисту, аптечними мережами та закладами роздрібної торгівлі та профільними асоціаціями з метою забезпечення населення, медичного персоналу, контактних осіб та працівників правоохоронних органів і органів порятунку, задіяних у протиепідемічних заходах, засобами індивідуального захисту на території України, а також задля забезпечення прозорої політики виробництва, постачання та реалізації засобів індивідуального захисту.

Асоціація наголошує на тому, що компанії-члени нині продовжують максимально виконувати свої функції з метою забезпечення населення, медичного персоналу, контактних осіб та працівників правоохоронних органів і органів порятунку, задіяних у протиепідемічних заходах, медичними виробами, засобами індивідуального, дезінфекційними засобами, а також задля забезпечення прозорої політики виробництва, постачання та реалізації такої продукції.

При цьому, компанії-члени Асоціації всіляко намагаються працювати в умовах тотального карантину, забезпечуючи вихід/доїзд на роботу свого персоналу, а своїх працівників - в першу чергу, товарами протиепідемічного призначення і засобами індивідуального захисту, необхідними для захисту працівників від коронавірусної хвороби COVID-19 і запобігання її поширенню; в другу – засобами стимулювання виходити на роботу, а також здійснюючи додаткові доплати на період виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).

Всі ці заходи з боку операторів ринку у відношенні до своїх працівників у значному грошовому вираженні лягають на плечі суб’єктів господарювання без будь-якої участі держави. Асоціація категорично не підтримує запровадження будь-яких видів державного цінового регулювання та встановлення цінового обмеження на дану продукцію в умовах тотального дефіциту і карантину. У цьому контексті Асоціація звертає увагу Уряду, що забезпечення споживачів є критично важливою в умовах стрімкого поширення COVID-19, а така жорсткі міри з боку Уряду у відношенні до суб’єктів господарювання однозначно призведуть до протилежного ефекту.

Асоціація переконана, що вказані вище нормативні передумови відіграють вкрай негативну роль на діяльності операторів ринку медичних виробів, а
саме:

  • до зупинення будь-яких поставок та взагалі роботи підприємств-операторів ринку медичних виробів, дезінфекційних засобів, засобів індивідуального захисту;
  • до критичного збільшення рівня смертності населення через незабезпечення медичними виробами, дезінфекційними засобами, засобами індивідуального захисту;
  • до ще більшого економіки падіння та ринку в цілому.

Асоціація однозначно вважає, що дана ситуація вимагає негайного реагування з боку законодавчої влади з метою недопущення запровадження державного цінового регулювання для операторів ринку медичних виробів, дезінфекційних засобів, а також засобів індивідуального захисту з метою належного забезпечення потреб населення та їх доступу до медичних виробів, засобів індивідуального захисту, дезінфекційних засобів.

Прес-служба Асоціації AMOMD™